بسیاری از بازیها مانند Warcraft III در گرنا قابلیت بازی کردن تنها به صورت LAN را دارند. در واقع گرنا اجازه میدهد که شما در قالب چند VLAN (شبکهی مجازی) در رومهای مختلفی با یکدیگر بازی کنید، بدین صورت که آیپی شما را در اختیار همهی افرادی که در آن روم هستند قرار داده و تنظیمات بازی شما را به گونهای عوض میکند که همدیگر را به صورت یک LAN ببینید. در این حالت هرکدام از شما میتواند میزبان (Host) یک بازی جدید شود و دیگران میتوانند Host شما را ببینند و به شما بپیوندند.
این روش اما معایب بسیار زیادی دارد، معایبی که واقعا آزاردهنده هستند. از نبود یک نظارت مناسب بر روی رومهای مختلف گرفته (که به اسپمرها اجازه میدهد تا چتروم را با اسپمهای آزاردهندهی خود آلوده کنند) تا امکان DDoS شدن (از بازی خارج شدن) شما توسط بازیکنهای دیگر، پینگهای بالا، مصرف بالای ترافیک اینترنت شما و ... .
اما Garena تنها پلتفرمی نیست که شما میتوانید روی آن DotA بازی کنید. پلتفرمهای دیگری وجود دارند که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. من میخواهم در این نوشته ادعا کنم که (RGC (Ranked Gaming Client بهترین پلتفرم موجود است که به شما اجازه میدهد تا واقعا از بازی خود لذت ببرید؛ به دلایل زیر:
عدم نیاز به Host
در گرنا بسیاری مواقع کسی میزبان نمیشود و این برای افرادی که خود توانایی میزبان شدن را ندارند بسیار طاقتفرساست. کسی که میزبان بازی میشود باید دارای یک اتصال اینترنت پرسرعت و با تاخیر کم باشد. بسیاری مواقع حتی اگر میزبان قدرت میزبان شدن را نداشته باشد، ممکن است اتصال اینترنتش با مشکلی مواجه شده و باعث خراب شدن بازی همه شود.
از طرفی اگر میزبان وسط بازی به هردلیلی بازی را ترک کند نیز همه از بازی قطع میشوند. مشکلات دیگری همچون کیک شدن از طرف میزبان و یا ترافیک مصرفی بسیار بالا برای میزبان هم واقعا آزاردهنده هستد.
در RGC نیازی به میزبان شدن نیست! در واقع بازی بدین صورت است که خود سرور هاست شده و در قسمت Observerها مینشیند و 10 بازیکن با Join دادن شروع به بازی کردن میکنند.
امکان Reconnect
در گرنا در صورتی که اتصال شما با هاست قطع میشد، حداکثر 45 ثانیه وقت داشتید که دوباره به بازی متصل شوید، که آن هم مستلزم این بود که دوباره وارد همان روم شوید (Re-Join دهید) و این کار به صورت دستی ممکن نبود، زیرا امکان ترک روم بدون خارج شدن از بازی وجود نداشت. شانس میآوردید و کلاینت خود گرنا متوجه این مشکل میشد و به صورت خودکار برای Re-Join اقدام میکرد، که آن هم در صورتی که روم پر بود بیفایده بود.
در RGC اما امکان اتصال مجدد وجود دارد. اصولا خود بازی در صورت تشخیص قطع اتصال بهصورت مداوم تلاش برای اتصال مجدد را شروع میکند، اما اگر هم خودتان تشخیص دادهاید که بازی قطع شده، با استفاده از دستور reconnect! امکان برقراری مجدد اتصال را دارید. ضمن این که نیازی به اتصال مجدد به روم خاصی نیست، فقط کافی است که کلاینت در حال اجرا باشد.
آموزش کامل نحوهی اتصال مجدد و زمان مجاز برای قطع اتصال را در پست دیگری خواهم داد، فقط در این حد بگویم که خود من در حد خاموش و روشن شدن مودم و اتصال مجدد به بازی را تجربه کردهام.
Pingهای بهتر
در گرنا معمولا پینگها غیرواقعی هستند. در RGC اینطور نیست. سرور ایران در RGC در اصل در فرانسه است، ولی پینگها (برای من بهشخصه) دوروبر 90 هستند. پینگ روم اروپا نیز کمی بیشتر از این است و در اکثر بازیها مشکلی نخواهید داشت.
بهعلاوه، اگر کمی فعالیت ایرانیها بیشتر شود و روم ایران شلوغ شود، امکان جذب اسپانسر و تهیهی سرور در خود ایران نیز هست که این سبب کاهش بسیار شدید پینگ ایرانیهای عزیز خواهد شد.
عدم محدودیت برای رومها
در گرنا ماکزیمم ظرفیت هر روم 225 نفر است، که تنها در صورتی که Gold Member داشته باشید میتوانید وارد یک روم پر شوید، و این محدودیت روم سبب محدودیت تعداد بازیها و سختتر شدن بازی با LANهایتان میشود. در RGC اما این محدودیت وجود ندارد.
مهمتر از آن، این که شما میتوانید در آن واحد در چند روم وجود داشته باشید و بازیهای درجریان در تمامی آن رومها را دیده و به آنها Join دهید.
مصرف ترافیک کمتر
در RGC به دلیل عدم استفاده از تکنیک VLAN و ارتباط فقط با سرور، مصرف ترافیک مصرفی اینترنتی شما به حد شدیدی کاهش خواهد یافت. این کاهش واقعا محسوس خواهد بود.
بازی به دور از Maphack، Goldhack، بازی خراب کنها و فحاشی
نظارت دقیقی که بر تمامی رومهای RGC میشود، به ارتقای محیط آن کمک شایانی کردهاست. در واقع شما در تمامی بازیهایی که بازیکنی مشکوک به استفاده از هک بوده و یا به هر شکلی سبب خراب شدن بازی شدهاست (مثلا از بین بردن آیتمهای شما و یا فرستادن شما در وسط چشمهی دشمن) امکان گزارش دادن بازیکن متخلف را تنها با آپلود کردن Replay آن بازی و ذکر زمان تخلفها دارید. تمامی موارد اعم از Fog Clickها، موارد مشکوک (بلینک کردنهای غیرمتعارف و غیره) و استفاده از Goldhack توسط افراد مجربی بررسی شده و حداکثر تا 2 ساعت پاسخ داده میشوند.
فحاشی نیز قابل گزارش است. علاوه بر این، شما میتوانید با استفاده از دستور mute! در داخل بازی کاری کنید که پیامهای شخص فحاش به شما نرسد.
بازیکنان نیز از این نظارت خوب استقبال کرده و در گزارش افراد خاطی بسیار فعال هستند، بنابراین میتوانید مطمئن باشید که بازی سالمتری خواهید داشت.
خداحافظ اسپمر!
ادمینهای رومهای RGC نظارت دقیقی بر هرگونه فعالیت مشابه اسپم دارند. بنابراین دیگر نیازی نیست هربار وارد هر رومی شدید تمامی اسپمرها را بلاک کنید. اسپمری وجود ندارد!
در رومهای معتبر نیز حذف اسپمرها از روم به صورت اتوماتیک انجام میشود.
کم بودن Leaver و Noob
RGC بر مبنای یک سیستم نردبانی استوار است. در ابتدای ورود به هر روم، شما در آن روم دارای 1500 امتیاز هستید. هر بازی که در آن روم ببرید، 5 امتیاز به این مقدار اضافه میشود. به ازای هر باخت هم 3 امتیاز از امتیاز شما کم میشود. به ازای هر ترک قبل از پایان بازی اما 10 امتیاز از شما کسر میشود. بازیکنهای با امتیاز زیر 1450 در ابتدای هر بازی با رایگیری سایر بازیکنان قابل حذف شدن از بازی هستند. (البته اکثرا امتیازهای بالای 1300 را کمتر کسی votekick میکند)
از طرفی در رومهای معتبر، اگر نسبت بازیهای قطع شده به بازیهای تمام شده بیش از 20 درصد شد، شخص خاطی به مدت زمان متناسبی با آن درصد از روم بن خواهد شد.
جدای از اینها، رومهای حرفهای تری وجود دارند که تنها در صورتی به شما اجازهی ورود میدهند که امتیاز بالایی در یکی از رومها داشته باشید. علاوه بر اینها، برخی از بازیکنان در هر روم دارای مرتبهی (TC (Team Captain هستند و امکان برگزاری بازیهای با سطح بالا با وجود بازیکنهای حرفهای را دارند. (البته TC توسط هر بازیکنی که بازی او خوب تشخیص داده شود قابل کسب است)
بهتر از این؟ اگر کنجکاو شدهاید، حداقل یکبار RGC را تست کنید. در پست بعدی مقدمات ورود به RGC را شرح خواهم داد.
:: موضوعات مرتبط:
Dota ,
✔نرم افزار ها✔ ,
✔آموزش ها✔ ,
,